Tematikus programok

 

1. Az erdő óriása a fa – az élő fa jellemzői

Az élő fa részeinek, növekedésének, jellemzőinek (pl. szén-dioxid megkötésében és oxigéntermelésben játszott szerepe), megújíthatóságának megismerése interaktív játékokkal, szemléltető eszközökkel és leírásokkal. Az örökzöld és lombhullató fák jellemzőinek összehasonlítása. Melyiket hol találjuk?
Korosztálytól függően, tanulmányaiknak megfelelően összeállított foglalkozások, kirakós- és társas játékok, szemléltető anyagok felhasználásával.

A foglalkozás kicsiknek (óvodások), nagyoknak (általános iskolások) egyaránt igénybevehető.
A foglalkozás időtartama korosztálynak megfelelően alakítható: 20-45 perc között.
Ajánlott létszám: 15-30 fő

 

2. Az erdő óriása a fa – a holtfa hasznosításáról

A kivágásra tervezett fák kiválasztása, hasznosítása, útja a fűrészüzemekbe. Gyakorlati bemutató erdőben használatos eszközökkel (átlaló, hosztoló léc, köböző füzet), valamint interaktív játékok, kirakós- és társas játékok segítségével ismeretanyagok átadása. Kéreg, levél, parketta kirakók, évgyűrűk számolására alkalmas fakorongok (bütük), leíró táblák, fotók alapján a gyakorlati ismeretek bővítése.
A foglalkozás kicsiknek (óvodások), nagyoknak (általános iskolások) egyaránt igénybevehető.
A foglalkozás időtartama korosztálynak megfelelően alakítható: 20-45 perc között.
Saját rajzok készítésével (óvodásoknak) és vetítettképes előadásokkal (iskolásoknak)
kiegészített foglalkozás.
Ajánlott létszám: 15-30 fő

 

3. Az erdők születése, kialakulása

Óvodások és iskolás gyerekek játékos formában (társasjátékkal, kirakó- és forgatható interaktív elemekkel) ismerkedhetnek az erdők létrejöttével, a környezetükben található erdők jellemző fafajaival, az erdő hármas szerepével (gazdasági, védelmi és közjóléti).
Foglalkozunk a somogyi erdők tipikus fafajaival, azok jellemzőivel és hasznosításával.
Megismerkedhetnek a fák szaporodási formáival. Makettek segítségével megtekinthetik a magok változatait, különbségeit.
A foglalkozás kicsiknek (óvodások), nagyoknak (általános iskolások) egyaránt igénybevehető. Korosztálytól függően, tanulmányaiknak megfelelően összeállított foglalkozások, melynek
időtartama: 20-45 perc között.
Ajánlott létszám: 15-30 fő
.

 

4. Az erdő élővilága – a növények

Ismerkedés a lágyszárú- és fásszárú, a nyitva- és zárvatermő növények jellemzőivel. A kicsik mágneses- és kirakó játékokkal, a nagyok társasjátékokkal, interaktív forgatható elemekkel szerezhetnek új ismereteket az erdőben élő növényekről, s azok életfeltételeiről, jellemzőiről, szaporodásukról. A védett növények és azok eszmei értékének megismerése, annak érdekében, hogy mire figyeljünk az erdőben.
Az erdő szintjeinek növényeit ismertető tablók, makettek számos új információt adnak az iskolai tanulmányokhoz képest. A diákok játékkal szerezhetnek újabb ismereteket, melyet az iskolában is hasznosíthatnak.
A foglalkozás kicsiknek (óvodások), nagyoknak (általános iskolások) egyaránt igénybe vehető.
Korosztálytól függően, tanulmányaiknak megfelelően összeállított foglalkozások, melynek
időtartama: 20-45 perc között.
Ajánlott létszám: 15-30 fő
.

 

5. Az erdő élővilága – vadon élő állatok, kis emlősök

Ismeretek átadása az erdőben élő állatokról, különösképpen a vadon élő nagyvadakról.
Somogy jellemző nagyvad fajainak a gímszarvasnak, dámvadnak, az őznek, a vaddisznónak
és a muflonnak a jellemzői fotókon, leírásokban. Gímszarvas agancsfejlődésének bemutatása.
Kirakó és társasjáték formájában sok-sok hasznos információhoz juthatnak kicsik és nagyok ebben a témakörben. A csoportok között zajló versengés során a 9-11 éves korosztály
megismerheti az erdő emlős állatait, s azok tulajdonságait. Az óvodások memória kártyák kirakásával tudhatják meg, hogy mely állatok élnek Magyarország erdeiben. Az általánosiskolás gyermekek párosítós-forgató korongos játékokkal ismerhetik meg az erdei állatok fajtáit, jellemzőit, lábnyomait, erdei lakóhelyüket, búvóhelyüket.
A foglalkozás kicsiknek (óvodások), nagyoknak (általános iskolások) egyaránt igénybe vehető.
Korosztálytól függően, tanulmányaiknak megfelelően összeállított foglalkozások, melynek
időtartama: 20-45 perc között.
Ajánlott létszám: 15-30 fő
.

 

6. Az erdő élővilága – rovarok

Bepillantás az erdőtalajban, avarban, gyökerekben, korhadt, beteg fákban élő rovarok gazdag világába. Szemléltető rovar makettek, rovarokat kirakó tili-toli és puzzle játékok segítségével megismerhetik egyes rovarfajok jellemzőit kicsik és nagyok egyaránt. A védett rovarok és azok eszmei értékének megismerése, annak érdekében, hogy mire figyeljünk az erdőben.
A foglalkozás kicsiknek (óvodások), nagyoknak (általános iskolások) egyaránt igénybevehető.
Korosztálytól függően, tanulmányaiknak megfelelően összeállított foglalkozások, melynek
időtartama: 20-45 perc között.
Ajánlott létszám: 15-30 fő
.

 

7. Az erdő élővilága – madarak

Az erdő madarainak jellemzői, éjjeli, nappali madárfajok életmódjának megkülönböztetése.
Az énekes madarak hangjának meghallgatása és kiválasztása a „erdei hangszobában”. Madár maketteken egyes külső jegyek megfigyelése. Kisiskolások részére oszlopkirakó, ahol az odúkban élő madarakkal ismerkedhetnek, majd rajzot készíthetnek róluk.
A 6-7-8. osztályosok részére készült „Az erdő madarai” társas korongjáték. 2 csapat 1 bíró
segítségével pontokat gyűjthet a helyes válaszokért, s az nyer, aki több pontot szerez. A kakukktojásos korongokat húzók szerencsések. Hogy miért? Megtudhatod, ha eljössz az Erdők Házába és kipróbálod a társasjátékokat.
A foglalkozás kicsiknek (óvodások), nagyoknak (általános iskolások) egyaránt igénybe vehető.
Korosztálytól függően, tanulmányaiknak megfelelően összeállított foglalkozások, melynek
időtartama: 20-45 perc között.
Ajánlott létszám: 15-30 fő
.

 

8. Az erdő életközössége

Versengés közben ismeretek szerzése felső tagozatos és középiskolás diákok részére.
3 éghajlati öv állat- és növényvilágának jellegzetességei társasjátékkal. A „Távoli tájak életközösségei” kérdezz-felelek típusú csoportjáték, amit 8, minimum 2-3 főből álló csapat játszhat. A játék során bíró olvassa fel a különböző élőhelyekre vonatkozó állításokat, ő ellenőrzi a válaszokat és osztja a pontokat. A több pontot összegyűjtő csapat a nyertes.
A bemutatóhely tablóinak megtekintése ismereteket ad az élőhelyek és fajok sokaságának, valamint a hasonló fajok egymás mellett élésének megértéshez, megismeréséhez.
A diákok tanulmányaiknak megfelelően összeállított foglalkozások időtartama: kb. 45 perc
Ajánlott létszám: 15-30 fő
Iskolás csoportoknak szervezett formában, előre bejelentkezéssel igénybe vehető. 4-10 fős családok, baráti társaságok is igénybe vehetik: árjegyzék szerint.

 

9. Az erdő szerepe a tápláléklánc hálózatokban

Ismerkedés az erdő ehető és nem ehető gombáival, terméseivel. Óvodások hasábkirakó játékkal, iskolások párosító-, forgatható korongokkal, kártyajátékkal szerezhetik meg a tudásukat ebben a témakörben. Számos érdekességet tudhatnak meg a tizenévesek a „Ki mit eszik az erdőben?” párosító játék során, melyet 4 fő, vagy 4 többfős csapat játszhat.
Az erdő különböző szintjein élő állatok táplálkozási hálózatát, az egyes fajok táplálékainak megszerzési módját, helyét grafikákon, fotókon, kirakó játékon keresztül ismerhetik meg az általános iskolás diákok. A foglalkozás kicsiknek (óvodások), nagyoknak (általános iskolások) egyaránt igénybevehető.Korosztálytól függően, tanulmányaiknak megfelelően összeállított foglalkozások, melynek
időtartama: 20-45 perc között.
Ajánlott létszám: 15-30 fő

 

10. Az erdő szerepe a talajképződésben és a klímában

A fák által alkotott erdőben kialakuló egyedi és különleges talajképződés, vízellátás és klímamegismerése fotók, interaktív elemek, társas- és kirakó játékok segítségével.

A foglalkozás kicsiknek (óvodások), nagyoknak (általános iskolások) egyaránt igénybe vehető.
Korosztálytól függően, tanulmányaiknak megfelelően összeállított foglalkozások, melynek időtartama: 20-45 perc között.
Ajánlott létszám: 15-30 fő

Érdeklődés, jelentkezés:

e-mail: info@somogyierdokhaza.hu

telefon: 82/505-176